Hoezo? Waarom?
Heb je ook wel eens dat je als klant een organisatie binnenkomt en je dan zaken opvallen? Een paar voorbeelden vanuit de waarnemingen van de Organisatienar: zichtbaar chagrijn, geroddel bij de koffieautomaat, vergaderingen die lang duren en weinig opleveren, medewerkers die geen verantwoordelijkheid nemen. Laatst zag ik de conciërge van een school over een prop papier op de grond heen stappen!!?! Vette vingerafdrukken op de glazen deur, een onderuitgezakte portier met zijn stropdas op halfzeven, onvriendelijk baliepersoneel, onduidelijke bewegwijzering, kapotte toiletten, geurtjes, hotelbezoekers die met hun blote handen aan hetzelfde brood zitten om dat te snijden, want er ligt geen doek bij……..Ga zo maar door. Kijk je nog wel eens met een kritische blik naar je eigen organisatie?
Wat ga ik voor je doen?
De Organisatienar komt vrolijk, enthousiast en optimistisch jouw organisatie bezoeken. In principe om blij verrast te worden zodat ik kan strooien met complimenten. Maar ik zal ook als een soort spion op zoek gaan naar verbeterpunten. Misschien ken je het programma ‘Undercover Boss’. Hierin ruilt een directeur van een organisatie een week lang zijn directiestoel voor een plek op de werkvloer. Vermomd krijgt hij de kans om te zien wat er zich allemaal afspeelt in zijn toko. Nou, dat vermommen zal ik je besparen
Wat heb ik van jou nodig?
Het commitment, je vertrouwen en steun.
Wat levert het jou op?
Een eerlijke blik van buiten; alle positieve zaken die me opvallen zal ik complimenteus delen. Het is toch fijn om bevestigd te worden in de zaken die goed gaan en waar jullie bewust werk van maken. Als het goed is vallen de onderscheidende factoren, de ‘unique selling points’, je kritische prestatie indicatoren mij op. Of niet? Maar ook alle verbeterpunten en andere opvallende zaken waar je de organisatie mee kunt optimaliseren zullen door mij geadresseerd gaan worden.
Hoe ziet het er praktisch uit?
Na ons intakegesprek bezoek ik jouw organisatie onaangekondigd. Ik begeef me onder het personeel, soms voorzichtig en onopgemerkt en soms brutaal en aanwezig. Er zullen reacties komen; gewenste en ongewenste. Mijn ervaring leert dat ik na twee a vier dagdelen (afhankelijk van omvang van de organisatie) genoeg heb gezien, gevoeld, gehoord om jou als leidinggevende een terugkoppeling te geven. “Vervolgens kunnen we afspreken dat ik doorga met narren ‘by walking around’ om naast het observeren vooral bij te dragen aan de gewenste veranderingen. Ik constateer dezelfde zaken maar help ze nu ook te verbeteren door daarover het gesprek aan te gaan met de medewerkers. Een combinatie met andere narinterventies is natuurlijk ook mogelijk.